• Посилання скопійовано

Рада попередньо погодила запровадження е-акцизу на алкоголь та тютюнові вироби

12 січня 2023 року ВРУ прийняла за основу законопроєкти №8286 та №8287 щодо введення електроної акцизної марки на алкоголь та тютюнові вироби

Рада попередньо погодила запровадження е-акцизу на алкоголь та тютюнові вироби

12 січня 2023 року ВРУ прийняла за основу:

  • №8286 "Про забезпечення електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах";
  • №8287 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Проте багато що буде доопрацьовуватися до другого читання. Про це повідомив Я. Железняк.

З його слів, розробляти систему та впроваджувати буде Мінцифри. У тому числі у громадян буде можливість перевірити через «Дію» оригінальність продукції.

Наразі законопроєктом передбачалося наступне.

Законопроєктом №8286:

1) запровадити електронну марку акцизного податку (далі – електронна марка), яка:

  • є унікальним графічним елементом, двовимірним штрих-кодом швидкого реагування (QR - код);
  • наноситься у встановленому проєктом Закону порядку на пачку (одиничну упаковку) тютюнового виробу або пляшку (одиничну упаковку) з алкогольними напоями або ємності (одиничні упаковки) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах;
  • містить встановлені проєктом Закону інформаційні набори даних, які необхідні для генерації електронної марки та її відстеження (інформацію про виробника або імпортера товару, місце виробництва, зберігання, відвантаження або торгівлі товаром, обладнання для виробництва (для тютюнових виробів), вид продукції, код товару згідно з УКТ ЗЕД, власну назву і характеристики товару, суму сплаченого акцизного податку, режим оподаткування тощо);
  • підтверджує сплату акцизного податку, легальність виробництва, ввезення, зберігання, транспортування та реалізації таких товарів, а отже дозволяє ідентифікувати продукцію і відстежити її переміщення від виробника/імпортера до кінцевого продавця у роздрібній мережі, включаючи перевізників таких товарів;

2) встановити порядок генерації і застосування групового ідентифікатора електронних марок, який містить інформацію про усі одиничні електронні марки нанесені на групові транспортні упаковки підакцизних товарів;

3) вважати емітентом електронних марок центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику;

4) встановити порядок активації та деактивації електронних марок;

5) запровадити електронну систему обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – електронна система), яка є інформаційно-комунікаційною системою, що забезпечує створення, перегляд, моніторинг, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробку, використання, розгляд, зберігання, захист, облік та надання інформації щодо товарів, на які нанесено електронну марку.

Проєктом Закону встановлено, що електронна система складається з двох частин:

  • електронного кабінету користувача електронної системи (далі - електронний кабінет), який створюється автоматично в момент реєстрації суб’єкта господарювання в цій системі та забезпечує електронну взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами;
  • Реєстру Акцизних електронних документів (далі- Реєстр АЕД), який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік акцизних електронних документів та внесених змін до них, та забезпечення інформаційної взаємодії у режимі реального часу з іншими електронними інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави;

6) встановити, що суб’єкти господарювання, які здійснюють виробництво та/або імпорт та/або оптову та/або роздрібну торгівлю товару, а також суб’єкти господарювання (перевізники), які здійснюють транспортування товарів зобов’язані зареєструватися в електронній системі. Після реєстрації виробник та/або імпортер товару отримує статус економічного оператора, а суб’єкт господарювання, який здійснює транспортування товарів – перевізника;

7) зобов’язати суб’єктів господарювання при перевезенні підакцизних товарів формувати акцизний електронний документ (АЕД) в Реєстрі АЕД;

8) встановити відповідальність за порушення норм, які запроваджуються проєктом Закону;

9) скасувати з 01.01.2025 року маркування марками акцизного податку алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та запровадити електронну систему у повному обсязі;

10) встановити, що порядок сплати акцизного податку визначається розділом VI ПКУ, до якого будуть внесені відповідні зміни для приведення у відповідність до проєкту Закону. Сплата акцизного податку здійснюється через електронний рахунок, який є окремим рахунком відкритим економічному оператору в центральному органі виконавчої влади, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на якому обліковується сума сплаченого акцизного податку з вироблених на митній території України товарів або ввезених на митну територію України товарів.

 

Законопроєктом №8287 (зміни до ПКУ):

1) запровадити електронну марку акцизного податку, передбачивши, що електронна марка наноситься у встановленому Законом про електронну простежуваність порядку на пачку (одиничну упаковку) тютюнового виробу або пляшку (одиничну упаковку) з алкогольними напоями або ємності (одиничні упаковки) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах;

2) визначити термін «замовник електронних марок акцизного податку»;

3) термін «тютюнові вироби» доповнити уточненням, що до такої продукції відносяться тютюнові вироби для вдихання без горіння шляхом нагрівання;

4) встановити, що терміни та визначення «електронна марка акцизного податку (електронна марка)», «емітент кодів електронних акцизних марок», «Електронна система обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (Електронна система)», «підроблена електронна марка», «інформаційні набори даних», «груповий ідентифікатор електронних марок», «акцизний електронний документ (АЕД)», «економічний оператор», «об’єкт економічного оператора», «спеціальний захисний засіб», «пристрій сканування» та «електронний рахунок» для цілей розділу VI ПКУ застосовуються у значенні наведених у Законі про електронну простежуваність;

5) доповнити статтю 19-1 «Функції контролюючих органів» ПКУ функціями, пов’язаними із здійсненням контролю у сфері забезпечення електронної простежуваності обігу підакцизних товарів, зокрема, обліку сплати акцизного податку та її підтвердженням при генеруванні електронних марок у Електронній системі, контролю за використанням електронних марок та групових ідентифікаторів електронних марок та обігом товарів, маркованих електронними марками, тощо;

6) надання повноважень контролюючим органам проведення фактичних перевірок щодо регулювання виробництва та обігу підакцизних товарів, у тому числі, які підлягають маркуванню електронними марками, застосування Електронної системи обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

7) встановити, що виробники алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, сплачують акцизний податок на електронний рахунок до подання замовлення на генерування електронних марок та їх нанесення на товар з доплатою (у разі потреби) не пізніше дня реалізації, а у разі ввезення таких товарів на митну територію України податок сплачується імпортерами на електронний рахунок до подання замовлення на генерування та їх нанесення на одиничну упаковку товару, з доплатою (у разі потреби) на день подання митної декларації до ввезення такої підакцизної продукції на митну територію України;

8) встановити, що сплата акцизного податку здійснюється через електронний рахунок, який є окремим рахунком відкритим економічному оператору в центральному органі виконавчої влади, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на якому обліковується сума сплаченого акцизного податку з вироблених на митній території України товарів або ввезених на митну територію України товарів;

9) встановити, що підакцизні вважаються немаркованими електронними марками у разі:

  • відсутності даних в електронній системі про нанесення електронних марок;
  • акцизного податку на такі товари;
  • нанесення електронних марок, які не надавалися в порядку установленому Законом про електронну простежуваність оператору – виробнику та/або імпортеру таких товарів;
  • знаходження товару, на які нанесені електронні марки, у місцях або транспортних засобах, які не співпадають згідно даних електронної системою з місцем їх обліку на об’єкті економічного оператора або в транспортному засобі;
  • нанесення підроблених чи анулюваних електронних марок;
  • повторного нанесення електронних марок понад один раз;

10) для ефективнішого обміну інформацією між електронною системою контролю за обігом підакцизних товарів та реєстрами, що ведуться відповідно до Закону № 481, удосконалити порядки:

  • реєстрації обладнання для виробництва тютюнових виробів;
  • реєстрації місць зберігання підакцизних товарів (до отримання ліцензії, лише суб’єктом господарювання який безпосередньо здійснює зберігання).

Одночасно посилити відповідальність за невнесення обладнання для виробництва тютюнових виробів до Єдиного державного реєстру обладнання та доповнити статтю 17 Закону  481 відповідальністю за порушення порядку маркування підакцизних товарів електронними марками акцизного податку;

11) статтею 3 Закону № 265 встановити, що при роздрібній торгівлі тютюновими виробами, алкогольними напоями та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, проведення розрахункових операції через РРО та/або через ПРРО для підакцизних товарів з використанням режиму програмування має бути із зазначенням зокрема унікального коду електронної марки акцизного податку.

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Акцизи»