• Посилання скопійовано

Скасування звіту щодо працевлаштування осіб з інвалідністю та інші новації: аналіз Закону №2682

Закон №2682 набрав чинності 6 листопада. Завдяки йому вже за підсумками 2022 року звітувати до Фонду захисту осіб з інвалідністю та реєструватися в ньому буде не потрібно

Скасування звіту щодо працевлаштування осіб з інвалідністю та інші новації: аналіз Закону №2682

Зауважимо, що 3 листопада Президент підписав Закон №2682. 5 листопада цей Закон було опубліковано в «Голосі України» №226. Тож з наступного дня після опублікування, тобто з 6 листопада, цей Закон набрав чинності. 

Ним відмінено звіт за ф. №10-ПОІ до Фонду інвалідів та внесено зміни до ведення обліку трудової діяльності в електронній формі. Але все за порядком. 

 

Зміни у виконанні нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю

По-перше, у ч. 3 ст. 18 Закону №875  прибрано згадку про необхідність подання звіту до Фонду захисту осіб з інвалідністю. Це славнозвісна форма №10-ПОІ, якою роботодавці не лише рахували кількість осіб з інвалідністю, яку їм треба було минулого року працевлаштувати, а й звітували про виконання цього нормативу. У разі ж невиконання роботодавці самі собі рахували чималенький штраф. Тепер цього робити не треба!

Але, як і раніше, слід буде надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому КМУ. Тож ми ще повернемось до цього питання, коли Фонд інвалідів та Кабмін вирішать, яку саме інформацію та як подавати. 

По-друге, кількість осіб з інвалідністю, яку треба працевлаштувати для виконання нормативу за основним місцем роботи, та правила її розрахунку також не змінилися. 

А от реєструватися у Фонді захисту осіб з інвалідністю вже буде не потрібно. Відповідні зміни було внесено до ст. 19 Закону №875.

При цьому у ПФУ зʼявиться нова функція. 

 

Нові функції у ПФУ та Фонду захисту осіб з інвалідністю

Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими ним за погодженням з Мінсоцполітики, буде надавати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу.

Отримана від ПФУ інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.

Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки буде визначатися  КМУ. Тож чекаємо на появу окремого порядку перевірок. А от займатися цими перевірками буде Держпраці. 

А що ж сам Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю? Він щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Держреєстру соцстрахування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснюватиме визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, ФОПів, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць та надсилатиме їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій (штрафів), що підлягатимуть сплаті за попередній рік.

Тобто те, що раніше робили роботодавці, тепер нарешті робитимуть Фонди. ПФУ надасть Фонду інвалідів інформацію про виконання нормативу, а сам норматив порахує Фонд інвалідів. І все це в електронному вигляді. Після чого залишатиметься тільки стягнути штрафи з порушників. Тож отримання інформації від роботодавців як такої у масовому порядку вже Фонду інвалідів не потрібне. А в яких випадках треба буде щось «донести», має визначити КМУ. 

І ще. На запит Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, ДПС та ПФУ надаватиметься інформація про порушників нормативу працевлаштування. Отримання такої інформації  і буде підставою для проведення перевірки Держпраці.

 

Зміни до Закону про ЄСВ 

Ці зміни було внесено:

  • до ч. 1 ст. 17 Закону про ЄСВ, зокрема, в частині, що стосується передачі інформації з Державного реєстру на запити Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю;
  • до ч. 2 ст. 20 Закону про ЄСВ. За ними, з метою обліку в електронній формі відомостей про трудову діяльність працівника страхувальником або представником страхувальника, якому керівним органом страхувальника делеговані відповідні повноваження, подаються відомості про працівника щодо:
    •  переведення на іншу роботу (посаду), 
    • звільнення, 
    • поновлення на роботі, 
    • призупинення/поновлення дії трудового договору, 
    • а також про присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складення присяги, 
    • належності або неналежності осіб, які працюють, у тому числі підприємців, або забезпечують себе роботою самостійно, до професійних спілок та/або до осіб, які підлягають обов’язковим медичним оглядам.

Персоніфіковані відомості у разі їх відсутності в реєстрі застрахованих осіб, а також у разі зміни або уточнення зазначених відомостей, подаються через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду.

У разі смерті роботодавця — фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою відомості про припинення трудового договору подаються Державною службою зайнятості. 

Увага! 20 жовтня набрав чинності новий Порядок припинення трудового договору у разі смерті роботодавця-фізособи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою. Про це ми докладно розповідали тут. 

 

Повторна комісія МСЕК під час війни

Передбачена можливість у разі пропуску в період введення воєнного стану строку повторного огляду медико-соціальної експертизи особою з інвалідністю продовження виплати пенсії по інвалідності на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування.

 

Пенсії у разі втрати годувальника для дітей

Крім того, під час дії в Україні воєнного стану та протягом одного місяця після його припинення дітям віком від 18 до 23 років, які навчаються за денною формою навчання у закладах освіти, пенсія у разі втрати годувальника призначається, а виплата раніше призначеної пенсії продовжується на підставі даних про навчання за денною формою навчання у 2022 році, отриманих Пенсійним фондом України з Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»